Zomer en hitte: tips

Op de website van GGD Leefomgeving vind je informatie over zomer en hitte. Je leest er meer over gezondheidsklachten die kunnen ontstaan, adviezen voor kleine kinderen, tips voor mantelzorgers en advies over sporten.
Vanaf 18 juni Nationaal Hitteplan actief in heel Nederland

Na overleg met het KNMI heeft het RIVM besloten het Nationaal Hitteplan te activeren. Dit geldt vanaf donderdag 18 juni 2026 voor heel Nederland.
GGD Drenthe ambassadeur voor aanpak antibioticaresistentie

GGD Drenthe is sinds 9 juni officieel ambassadeur van het AMR Zorgnetwerk Noord-Nederland. Daarmee benadrukt de organisatie hoe belangrijk het is om infecties te voorkomen en verstandig met antibiotica om te gaan
Tijgermug gevonden in Emmen

Op 10 juni 2026 zijn in Emmen (postcode 7815 GN) meerdere Aziatische tijgermuggen gevonden, na een melding van een inwoner. Bij vervolgonderzoek zijn er nog meer muggen aangetroffen.
Recent nieuws
- De eikenprocessierups is weer terug
25 juni 2026We krijgen veel vragen over de eikenprocessierups. De gemeente draagt zorg voor de verwijdering hiervan. Voorkom irritatie door uit de buurt te blijven van besmette bomen of door je huid te bedekken.
- Op 26 juni geen vaccinatiesessies in Gieten en Roden en wijziging locatie Emmen
25 juni 2026Vanwege de hitte en de gezondheidsrisico’s die de warmte met zich meebrengt voor kinderen en medewerkers, gaan de vaccinatiesessies (Rijksvaccinatieprogramma) in Gieten en Roden op vrijdag 26 juni tussen 13:30 en 18:00 uur niet door. De sessie die gepland stond op consultatiebureau Rietlanden wordt verplaatst naar het consultatiebureau aan de Hooggoorns 52 in Emmen. Alle ouders van de kinderen die een afspraak hebben worden door de GGD gebeld of gemaild.
- GGD Drenthe ambassadeur voor aanpak antibioticaresistentie
18 juni 2026ASSEN - GGD Drenthe is sinds 9 juni officieel ambassadeur van het AMR Zorgnetwerk Noord-Nederland. Daarmee benadrukt de organisatie hoe belangrijk het is om infecties te voorkomen en verstandig met antibiotica om te gaan. GGD-directeur Nelleke Vedelaar nam samen met collega’s van het team Infectieziektebestrijding het ambassadeursbordje in ontvangst. Het bord krijgt een zichtbare plek binnen de GGD als symbool voor de samenwerking in de regio.
