Water drinken

Kraanwater is een gezonde en sportieve dorstlesser. We hebben elke dag zeker 1,5 liter water nodig. En gewoon water drinken is voldoende. Thuis, op school, op het werk en tijdens het sporten. Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. En we gaan in het bijzonder nog in op water drinken tijdens en na het sporten en water drinken op school.

Tips:

·       Begin de dag met een glas water. Neem na het opstaan in de badkamer een glas water. Zodra je wakker wordt kan je daarmee meteen vocht wat je tijdens je slaap bent verloren aanvullen;

·       Zet een kan of bidon met water onder hand bereik. Zo kun je tijdens je dagelijkse activiteiten regelmatig wat water drinken; 

    • Wil jij water met een smaakje? Wij hebben tips voor gezond en lekker fruitwater voor je. Voeg bijvoorbeeld wat schijfjes citroen of sinaasappel toe aan een kan met water en zet deze in de koelkast. Zo heb je water met een smaakje eenvoudig voor handen. Klik hier om onze kaart met fruitwatertips te downloaden.

·       Herinner jezelf aan water drinken. Stel op je telefoon bijvoorbeeld een alarm in dat je er aan herinnerd om water te drinken. Hiervoor zijn ook apps beschikbaar, bijvoorbeeld ‘Plant Nanny’ .

Drink water voor, tijdens en na het sporten

Kies jij na een stevige work-out of sportwedstrijd soms voor een sportdrank? Dan is dit goed om te weten: je haalt genoeg vocht en energie uit je gewone voeding. Uit onderzoek blijkt dat alleen als je langdurig sport (meer dan 90 minuten aaneengesloten en zeer intensief) energiedrank je kan helpen om tekorten aan te vullen. De meeste sporters onder ons hebben de aanvullende stoffen uit energiedrank niet nodig. Sportvoedingsproducten geven dan alleen maar extra calorieën, die je niet nodig hebt.

Water drinken op school

Als water drinken op school de norm zou zijn, zou dat enorm bijdragen aan gezond gewicht onder leerlingen. In plaats van pakjes drinken kun je je kind gerust een bidon mee naar school geven. Je kind kan op school de bidon vullen met water. Voor de variatie kun je eventueel de bidon van je kind de avond van te voren al vullen met water en wat sinaasappel of mandarijn (of andere fruit of groente) toevoegen en in de koelkast zetten. Als je kind deze mee neemt naar school heeft het water een smaakje.

Wil je water drinken voorstellen op de school van je kind of werk jij op een school? Kijk eens op de website DrinkWater. Daar staan allerlei tips hoe scholen kunnen overstappen naar water drinken. De thema-aanpak DrinkWater is een initiatief van JOGG.