Gezond barbecuen

Barbecueën is gezellig én lekker, maar kan ook buikpijn geven! Vlees, vis en salades bederven snel in de warmte. Bekijk de tips om voedselinfectie te voorkomen.  

Kopen

Koop vlees, vis en salades als laatste en gebruik een koeltas om ze te vervoeren. Kies voorgegaarde varianten van vlees, zoals drumsticks of hamburgers. Deze zijn veiliger en sneller klaar.

Handen wassen

Was voor en na het bereiden van vlees, vis en salades uw handen met water en zeep, zeker nadat u rauw vlees hebt aangeraakt. Zorg voor schone oppervlakken bij de barbecue om schalen en keukengerei neer te leggen.

Scheiden

Markeer tangen en bestek, zodat je weet of ze voor rauwe of bereide producten worden gebruikt. Gebruik aparte schalen, borden en keukengerei voor rauw vlees of vis.

Verhitten

Draai het vlees regelmatig om. Snijd verbrande stukjes weg. Controleer of vlees en vis volledig gaar is  voordat u het opeet.

Koelen

Haal vlees, vis en salades in kleine hoeveelheden uit de koelkast om het direct te gebruiken. Gooi eten weg als het langer dan 2 uur buiten de koelkast is geweest.

Kinderen bij de barbecue

Kinderen vinden het vaak geweldig om te barbecueën. Houd ze op een veilige afstand, om brandwonden door het aanraken van de barbecue of kooltjes te voorkomen.