Gehoorschade bij jongeren door te harde muziek

Elk jaar krijgen duizenden jongeren blijvende gehoorschade door te harde muziek. Dit komt vooral door het gebruik van MP3-spelers of andere audioapparaten en tijdens het uitgaan in discotheken en bij festivals. 10% van de jongeren tussen 13 en 15 jaar heeft meetbare schade aan het gehoor. Van de 100.000 jongeren tussen 15 en 25 jaar is het gehoorverlies zo ernstig dat ze problemen ervaren in de sociale omgang.

Bij hoeveel decibel treedt schade aan het gehoor op?

Vanaf 80 decibel kan geluid al schadelijk zijn, dat is slechts zo luid als een druk kantoor. Geluiden van 120 decibel en harder kunnen het gehoor direct beschadigen, denk daarbij aan een auto die naast je staat en toetert. Hoe schadelijk geluiden tussen 80 en 120 decibel zijn, hangt af van hoe vaak en hoe lang ernaar geluisterd wordt. Bij een geluid van 80 decibel kan 8 uur per dag (of 40 uur per week) ‘veilig’ geluisterd worden. Iedere 3 decibel erbij betekent een halvering van de tijd dat veilig geluisterd kan worden. Daardoor kan bij 83 decibel nog maar 4 uur per dag (of 20 uur per week) veilig geluisterd worden en bij 86 decibel is dat nog 2 uur per dag (of 10 uur per week). Geluid vanaf 103 decibel kan je gehoor in minder dan 5 minuten beschadigen.

Hoe weet ik of ik gehoorschade heb?

De meeste mensen ervaren tijdelijk problemen met hun gehoor na het horen van een te hard geluid. Ook kan tijdelijk een piep in het oor of oorsuizen optreden. Dit kan al na één bezoek aan een discotheek of muziekevenement. Wanneer je dit soort geluiden te vaak of te lang hoort, kunnen de symptomen blijvend zijn. Het gaat dan om klachten als oorsuizingen, het horen van pieptonen, overgevoeligheid voor dagelijkse geluiden of minder goed horen. 

Bescherm je gehoor

Gehoorschade door te hard geluid is goed te voorkomen. Je kunt je gehoor op verschillende manieren beschermen. Het beste is een combinatie van de volgende maatregelen:

  • Zet het volume van de muziekspeler een tikje zachter dan je gewend bent, zelfs een klein verschil kan het risico flink verminderen
  • Gebruik AVLS- of de ‘smart volume’-mogelijkheid op je MP3-speler
  • Draag oordopjes met muziekfilters als je uitgaat
  • Neem afstand van de speakers: 2 meter op een locatie binnen, 10 meter op een buitenlocatie
  • Neem regelmatig een ‘oorpauze’: ga even naar buiten, of zet de koptelefoon af
  • Gebruik een veilige koptelefoon.

Meer informatie

Test je gehoor

Daarnaast kun je naar de huisarts gaan. 

Meer informatie
www.hoorstichting.nl voor meer achtergrondinformatie
www.gooutplugin.nl speciaal voor jongeren
www.oorcheck.nl voor het testen van je gehoor