Meldpunt OGGZ

Niet iedereen die hulp nodig heeft, kan of durft daarom te vragen. Ook in Drenthe wonen mensen die teruggetrokken leven en zichzelf of hun huis verwaarlozen. Voor hen is er de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz). Als u zich ernstig zorgen maakt over iemand, dan kunt u terecht bij het OGGz-meldpunt.

In elke Drentse gemeente is een OGGz-netwerk. In dit netwerk zitten medewerkers van woningcorporaties, politie, maatschappelijk werk, GGD, GGZ, VNN, Cosis, gemeenten en lokale hulpverleningsorganisaties. Samen helpen ze mensen die zorg nodig hebben, maar zelf geen hulp vragen. 

Wanneer melden?

Bent u bezorgd of krijgt u geen contact met iemand? Vindt u bestaande hulp onvoldoende of ziet u een zorgwekkende situatie? Neem contact op met het meldpunt. U kunt hier als professional, partner, buurman, familielid, vriend of kennis terecht met vragen, voor advies of het aanmelden van iemand. Ook als u twijfelt. Lees hier welke signalen u kunt herkennen.

Hoe kan ik melden?

Het meldpunt is op werkdagen bereikbaar via 0900-3 722 722 (2 cent per minuut). Belt u tussen 9.00 – 12.30 uur, dan krijgt u een sociaal verpleegkundige aan de telefoon. Belt u na 12.30 uur dan spreekt u een secretaresse. Zij noteert waar u over belt. Vervolgens wordt u zo snel mogelijk teruggebeld door een sociaal verpleegkundige. Meestal is dit de volgende ochtend. U kunt ons ook mailen via deze link.

Wat gebeurt er met mijn melding?

Na de melding bespreken onze medewerkers de situatie. Vanuit het OGGZ-netwerk proberen wij contact te leggen met de persoon. We kijken dan hoe groot het probleem is en hoe we kunnen helpen.