Veel gestelde vragen

WIE INFORMEERT?

Wie informeert mij als werkgever bij een besmetting? 
Dit doet de werknemer die een positieve test kreeg zelf. Vervolgens wordt er vaak nog vanuit de GGD contact opgenomen met de leidinggevende om te kijken of er vragen zijn. 
 
Hoe informeer ik mijn overige medewerkers en/of klanten? 
De GGD heeft diverse voorbeeldbrieven opgesteld die gebruikt kunnen worden om medewerkers en klanten te informeren. Als je hier gebruik van wilt maken, bel dan de GGD op 0592 – 709709.  

De informatiebrieven van het RIVM voor positief geteste mensen, nauwe contacten en overige contacten vind je op www.lci.rivm.nl/leefregels.   
 

Waar kan ik terecht als ik vragen heb of een uitbraak vermoed? 
Bij het vermoeden van een uitbraak of wanneer er vragen zijn, kan er altijd contact worden opgenomen met de GGD via 0592 - 709709. Dit nummer is 7 dagen per week bereikbaar van 8-17.00 uur.  

QUARANTAINE EN ISOLATIE

Kijk voor het antwoord op o.a. onderstaande vragen op: Quarantaine of isolatie: GGD Drenthe Hier staat ook een handig stroomschema. 

Wanneer moet iemand wel/niet in isolatie of quarantaine?   

Wanneer mag je uit isolatie of quarantaine? 

Loondoorbetaling tijdens thuisquarantaine 
Meer informatie hierover vind je op rijksoverheid.nl 


BESCHERMENDE MIDDELEN

Hoe omgaan met persoonlijke beschermingsmiddelen (mondkapje)   
Er bestaan veel verschillende soorten mondneusmaskers. In het overzicht (stroomschema) in het rechterblok op deze pagina vind je terug welke typen mondneusmaskers er zijn. In ditzelfde overzicht is opgenomen wanneer je voor iemand een nauw contact bent of niet. Een nauw contact krijgt andere leefregels dan iemand die een overig contact is.  

En als werknemer aangeeft geen mondkapje te kunnen dragen? 
Er bestaan een aantal uitzonderingen waarbij mensen geen mondkapje hoeven te dragen. Lees meer hierover op rijksoverheid.nl.   

Mag ik mijn werknemers of gasten temperaturen? 
De AVG geldt niet als je de temperatuur alleen afleest. Hier zijn voorwaarden aan verbonden. De belangrijkste is dat je de gegevens niet verwerkt in een bestand. Bekijk alle voorwaarden op de site van de autoriteit persoonsgegevens. 

Mag ik sneltesten inzetten? 
Werknemers zonder klachten of een bekende besmetting in hun omgeving kunnen preventief getest worden met een sneltest of een zelftest. Het advies is om dit twee keer per week te doen. Het doel: zo snel mogelijk besmettingen signaleren en daarmee een veiligere werkomgeving creëren wanneer thuiswerken onmogelijk en 1,5 meter afstand houden moeilijk is. Preventief testen faciliteren voor je werknemers kan op twee manieren. Je richt een eigen teststraat op locatie op of je faciliteert zelftesten voor je werknemers. Lees er meer over op werkgeverstesten.nl


REGISTRATIE EN PRIVACY

Wat vragen we te registreren? 
Contactberoepen en horecaondernemers zijn verplicht om aan alle klanten te vragen om hun contactgegevens beschikbaar te stellen. Deze gegevens worden alleen gebruikt wanneer uit het bron- en contactonderzoek blijkt dat je dichtbij iemand met corona was. Het gaat om de volgende gegevens, waarbij e-mailadressen essentieel zijn, omdat via die weg snel veel mensen tegelijk te informeren zijn: 

volledige naam, datum, e-mailadres, telefoonnummer, toestemming 

Zorg dat de gegevens privé blijven. Werk bijvoorbeeld met losse registratiekaarten, niet een lijst waarop de gegevens van andere gasten te zien zijn. Of regel de registratie online.  

De gegevens mogen niet voor andere doeleinden worden gebruikt en kunnen alleen door de GGD worden opgevraagd. De gegevens moeten 14 dagen worden bewaard en daarna vernietigd. Een keuze van een klant om contactgegevens niet te geven, mag niet leiden tot het weigeren van de toegang.  

Welke informatie kun je krijgen en welke kun je delen? 
Als je belt met de GGD kun je alleen informatie krijgen over jezelf. Je kunt als werkgever bijvoorbeeld niet de uitslag van een medewerker krijgen of opvragen bij de GGD. Dat kan alleen die persoon zelf. Let erop dat je, wanneer je medewerkers of klanten informeert over een besmetting, niet herleidbaar maakt om wie het precies gaat. GGD Drenthe heeft hier voorbeeldbrieven voor en kan ondersteunen in deze communicatie.