Naamloos document
Naamloos document
Omgaan met angst, stress en eenzaamheid als gevolg van het coronavirus

Door de huidige maatregelen zitten mensen veel thuis en hebben weinig contact met anderen. Dit kan gevoelens van angst, spanning en eenzaamheid veroorzaken. Het is normaal om gevoelens van verdriet, verwarring, angst, boosheid of bezorgdheid te hebben tijdens een crisis. Soms vinden mensen zelf manieren om hiermee om te gaan. In andere gevallen kan het juist helpen om erover te praten met anderen. Heb jij last van angst, somberheid of andere klachten? Ook nu staan hulpverleners voor je klaar.

Voorbeelden van zorgen die je kunt hebben

  • zorgen om je eigen gezondheid of de kans om ziek te worden
  • voortdurend piekeren over financiële gevolgen van deze situatie
  • makkelijk geïrriteerd raken of prikkelbaar zijn
  • niet tijdig hulp zoeken of het vermijden van zorg zoals via de huisarts
  • extra wrijving of ruzies thuis

Omgaan met oplopende spanningen

  • Praat met mensen die je vertrouwt. Neem contact op met vrienden of familie.
  • Zorg goed voor jezelf. Probeer gezond te eten, voldoende te slapen, regelmatig te bewegen en sociale contacten te onderhouden via telefoon of internet.
  • Praat met een zorgverlener of maatschappelijk werker als emoties je overweldigen. Onder het kopje ‘Tips voor een luisterend oor’ vind je voorbeelden van organisaties waar je contact mee kan opnemen.
  • Beperk de tijd aan het kijken en luisteren van verontrustend nieuws over het coronavirus. Focus je op dingen die positieve energie geven.
  • Maak gebruik van betrouwbare bronnen. Kijk bijvoorbeeld op www.rijksoverheid.nl/coronavirus.

Welzijnsorganisaties in Drenthe

In iedere Drentse gemeente is een welzijnsorganisatie actief. Daar staan medewerkers klaar voor hulp, informatie en advies. Bekijk hieronder het aanbod in jouw gemeente. 

Andere tips voor een luisterend oor

  • Heb je vragen of zorgen om je eigen gezondheid? Bel je huisarts.
  • Voor vragen over je eigen mentale gezondheid of die van een ander, kijk je op www.thuisarts.nl. Hier vind je informatie en tips om klachten te verminderen.
  • Heb je behoefte aan contact, een antwoord op je vragen, hulp, advies of alleen wat afleiding? Op de website van MIND vind je een overzicht van vormen van steun in coronatijd
  • De Luisterlijn is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek of luisterend oor. Ze zijn bereikbaar via 0900 – 0767.
  • Voor mantelzorgers is er de Mantelzorglijn (030 – 760 60 55).
  • Voor kinderen is er de Kindertelefoon (0800 – 0432).
  • Ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus, vragen hebben of gewoon graag een praatje willen maken kunnen bellen met ANBO (0348 – 46 66 66), KBO-PCOB (030 – 3 400 600) of het Rode Kruis (070 – 4455 888).
  • Jongeren kunnen met hun vragen terecht op www.jouwggd.nl. Hier kunnen ze ook chatten met een jeugdverpleegkundige.
  • Maak je je zorgen over huiselijk geweld of kindermishandeling? Bel naar Veilig Thuis via 0800 – 2000. Dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Via de website kun je ook (anoniem) chatten met één van de medewerkers. Het Kopland heeft ook een telefonische hulplijn voor inwoners van Drenthe die bang zijn dat hun thuissituatie uit de hand loopt. 
  • Kinderen en jongeren met psychische problemen kunnen bij Accare terecht. 
  • Het Nederlands Jeugdinstituut biedt betrouwbare antwoorden op vragen van ouders en kinderen. Op hun website vind je veel tips en bruikbare adviezen over het omgaan met de coronamaatregelen.
  • Heeft je vragen over zelfmoord of gedachten aan zelfmoord? Of wil je jezelf pijn doen? Chat met vrijwilligers via www.113.nl of bel naar 113 of 0800-0113.

Steunpunt Coronazorgen

Het Steunpunt Coronazorgen is een digitaal informatie- en verwijscentrum. Hier kun je terecht als je je zorgen maakt of met vragen zit over de gevolgen van de coronacrisis. Lees meer over het Steunpunt Coronazorgen

Aandacht voor elkaar 

Het coronavirus raakt ons allemaal en volhouden is lastig. De kleine en grote veranderingen die we meemaken zijn niet makkelijk. Aandacht voor elkaar hebben helpt. Kijk voor activiteiten en verhalen op aandachtvoorelkaar.nl.

Verwachte gevolgen voor de psychische gezondheid

Lees hier de publicatie “Verwachte gevolgen van corona voor de psychische gezondheid” door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).